LANGETERMIJNEFFECTEN VAN SYNTHETISCHE MARIHUANA

De gevolgen op lange termijn op mensen zijn nog niet volledig bekend, maar experts van antigifcentra melden dat de gevolgen van synthetische marihuana levensbedreigend kunnen zijn.

Het kan verslavend zijn en leidt tot afkickverschijnselen, zoals sterke verlangens ergens naar, nachtmerries, hevig zweten, misselijkheid, trillen, hoofdpijn, extreme vermoeidheid, vergeetachtigheid, diarree, overgeven, niet in staat helder te denken en nergens interesse meer voor hebben.

Na herhaald en langdurig gebruik van de drug zullen gebruikers vergeetachtig en warrig worden. Sommigen hebben gemeld dat ze een verlamd gevoel ervaarden.

Het Ministerie van Volksgezondheid in Wyoming meldde 16 gevallen van nierschade als gevolg van de drug in zes Amerikaanse staten.4

VERLAMD NA HET ROKEN VAN SPICE

“Ik rookte een aantal weken Spice en op een nacht werd ik vroeg wakker en viel ik bij het opstaan op de vloer omdat ik mijn benen en heupen niet meer kon bewegen. Ik kon alleen nog maar mijzelf voortslepen door mijn bovenarmen te gebruiken, maar dat hield ik niet vol, waardoor ik 13 uur lang op de vloer lag te bonzen en te schreeuwen om hulp. De dokters zeiden dat wanneer het twee uur langer zou hebben geduurd, ik dood zou zijn geweest. Ik zal een lange tijd in het ziekenhuis moeten doorbrengen.” – L.D.

ZO ZIET DE HEL ERUIT

“Ik wil je over mijn ervaringen vertellen met K2. Het heeft een puinhoop van mijn leven gemaakt. Toen ik voor de eerste keer K2 rookte, leek het wel alsof alles om mij heen vervaagde; het leek op de sneeuw op een televisiescherm. Ik herinner mij dat ik dacht: ‘Zo ziet de hel er dus uit’. Ik voelde een allesoverheersende angst. Ik hoorde stemmen van familieleden, had flashbacks uit mijn jeugd; het was de meest verschrikkelijke ervaring die ik ooit heb gehad. Ik stond verschrikkelijk te trillen, ik was doodsbang en ziek. Sinds die dag ben ik elke dag enorm angstig. Ik ging niet meer naar school, omdat ik zo bang was.” – J.W.

IK BEN ER GEWOON NIET MEER BIJ

“Ik nam een overdosis Spice en vanaf dat moment was ik niet meer mijzelf. Ik zat het daar maar te roken totdat het begon te werken. Ik kon niet meer goed zien of lopen en gaf vervolgens 6 tot 7 keer over. Ik maakte mijn moeder wakker en zij legde mij op de bank en belde de ambulance. Ongeveer 10 minuten voordat de ambulance er was, kreeg ik epileptische aanvallen. Ik werd wakker in het ziekenhuis op de afdeling intensive care. Ik had een hartstilstand * die een paar uur duurde en ze dachten dat ik nooit meer wakker zou worden, maar ik overleefde het en sindsdien ben ik niet meer dezelfde. Ik stotter nu veel en ik kan me niet meer concentreren. Als ik een verhaal aan het vertellen ben, vergeet ik waar ik het over heb en weet ik niet meer wat er gebeurd is. Ik zie altijd maar die stippels voor mij, ik ben er gewoon niet helemaal meer.” – D.Y.

EEN EX-VERSLAAFDE

“Ik was verslaafd aan synthetische marihuana. Tijdens mijn proeftijd raakte ik eraan verslaafd. Ik gebruikte het om high te worden en drugstesten te kunnen omzeilen. Ik ging van ongeveer 1 gram naar 3 of 4 gram per dag. Terwijl mijn verslaving erger werd, verslechterde mijn vermogen om fundamentele gedragingen en mijn motoriek onder controle te hebben** Hoe langer ik gebruikte, hoe agressiever ik werd als ik van streek was, en dat gebeurde steeds vaker. Op een dag had ik een psychotische aanval waarbij ik door het lint ging en bijna mijn vrouw vermoordde. Ik werd gearresteerd en mijn proeftijd werd ingetrokken. Nu ik weer vrij ben, wil ik mijn ervaringen met anderen delen en hen op het hart drukken om deze drug niet te gebruiken.” – S.W.

GEWELDDADIG EN IRRATIONEEL GEDRAG

In augustus 2013 had een 21-jarige moeder, die onder invloed was van Spice, haar 4 jaar oude zoon in een vuilnisbak gegooid. Toen ze door de politie gearresteerd werd, kon ze zich niet meer herinneren waar haar zoon gebleven was. Haar kind werd later onder het vuilnis vandaan gehaald en door de politie meegenomen, die het naar de kinderbescherming bracht. De vrouw werd ten laste gelegd dat ze haar kind in de steek gelaten had.

In januari 2011 schoot een tiener in Omaha twee schoolbestuurders neer, waarbij er een om het leven kwam. Daarna beroofde hij zichzelf van het leven. Medische testen wezen uit dat hij K2 gebruikt had.

Een 21-jarige man uit Louisiana sneed, nadat hij voor het eerst high werd door K2, zijn keel door. Gelukkig was zijn moeder in staat om het bloeden te stoppen tot er hulp kwam.

  1. * hartstilstand: een plotseling, soms tijdelijk stoppen van het hart
  2. ** motoriek: bewuste beweging van de spieren om bepaalde handelingen te verrichten